Niet naar op zoek, maar wel gevonden

Peter Wolsink uit Boekelo heeft een brede smaak als het om auto’s gaat. Zijn eerste auto was een Opel Olympia van 1957, waar hij veel zelf aan sleutelde voor zover de kennis opgedaan met bromfietsen toereikend was. Door zijn werk bij diverse garages, reed hij in auto’s van alle merken. Voor de hobby wil hij alleen originele, het liefst ongerestaureerde auto’s. Op InterClassics in Brussel zag hij deze Peugeot en aarzelde geen moment.

Door Jan-Erik Plettenburg

De 504 Coupé werd in 1969, samen met de cabriolet-versie toegevoegd aan het leveringsprogramma van Peugeot. De publieksintroductie was in maart 1969 op de autotentoonstelling van Geneve. Ook deze varianten werden door Pininfarina ontworpen en in tegenstelling tot de 504 Berline er ook gebouwd, hetgeen de kwaliteit niet ten goede kwam. Roest was en is de grootste kwelgeest van de 504 Cabriolet en Coupé en carrosseriedelen zijn schaars. De coupé bleef tot mei 1983 in productie. Er werden er 26.477 van gemaakt. De 504 Coupé van Peter Wolsink lijkt nieuw uit de showroom te komen. Zijn leeftijd (39 jaar) en zijn tellerstand (nog geen 65 duizend kilometer) zijn er niet aan af te zien, op hooguit wat minuscule - noem het maar - gebruikssporen na. In het dashboardvakje ligt niet alleen het serviceboekje, keurig afgestempeld, maar ook de aankoopnota en de garantiekaart. Onder de motorkap zitten nog de affabriek stickers.

Garage Chappelle
De auto is afgeleverd door de Peugeot-dealer in Montpellier aan Jean Paul Chappelle, eigenaar van Garage Chappelle, al jaren een Peugeot-agentschap in Ille-sur-Têt bij Perpignan. Het bedrijf werd opgericht in 1923 en was voor de Tweede Wereldoorlog Concessionnaire Citroën. In 2001 verhuisde Garage Chappelle naar het industrieterrein bij het dorp en de 504 Coupé verhuisde mee. Jean Paul Chappelle overleed in 2010 op 70-jarige leeftijd, het jaar daarvoor had hij al afscheid genomen van zijn 504 Coupé. De auto werd verkocht aan een verzamelaar in Nederland. De kilometerteller stond toen op net 62 duizend. De nieuwe eigenaar had een collectie van zo’n zestig auto’s, die na zijn overlijden in 2016 werden verkocht. Twintig auto’s werden opgekocht door twee samenwerkende handelaren in klassieke auto’s en zo belandde de 504 Coupé in november 2016 op InterClassics in Brussel. 

Toe aan wat nieuws
Chappelle is zo verstandig geweest om na aflevering zijn auto een anti-roestbehandeling te geven. Ook monteerde hij een Philips-autoradio, voor veel Fransen een merk uit eigen land. De boxen zaagde hij in de voorportieren. Van huis uit heeft dit jaren zestig ontwerp geen speciale voorzieningen voor meerdere luidsprekers. Alleen in de middenconsole kon één luidspreker gemonteerd worden, maar dat was het dan ook. Peter Wolsink is blij dat Chappelle gekozen heeft voor de viercilinder coupé. De auto was ook leverbaar met een V6, die later ook in de Citroën XM werd toegepast en later, doorontwikkeld, in de C6. Die motoren staan bekend als notoire zuipschuiten, weet Wolsink en hij kan het weten: de laatste elf jaar van zijn werkzame leven werkte hij in de buitendienst bij Citroën Nederland en maakte de introductie van de C5 en later van de C6 van nabij mee. Daarvoor werkte hij bij een Citroën-dealer. Hij heeft dan ook een Citroën CX voor de dagen dat hij niet met zijn andere klassieker rijdt, een Mercedes 280 SL. Het afgelopen jaar vond hij dat hij weer toe was aan wat anders en zette zijn CX –vooralsnog- tevergeefs te koop. Hij keek naar Alfa Romeo’s, maar “die waren of duur en toch dichtgesmeerd of goed en onbetaalbaar.” Wolsink zette vervolgens zijn zinnen op een Lancia, maar kon geen mooie vinden. “Het viel altijd tegen. De mooie zijn vaak overgerestaureerd en niet te betalen.” Toen hij rondkijkend op InterClassics de 504 Coupé zag staan, was hij meteen verkocht. Bij zo’n verregaande originele auto, zonder noemenswaardige gebruikssporen en complete onderhoudshistorie, is het niet vreemd dat de taxatiewaarde hoog uitvalt. Volgens Vredestein-taxateur Huib Adolfs is een waarde van € 25.000,- zeer verantwoord, want vindt maar eens een dergelijke auto in zo’n staat. Dit is wat je noemt een tijdscapsule; als je instapt ben je terug in 1978.